Kim jest copywriter?

Ja przez długi czas sądziłam, że jak „kopi”, to coś związanego z kopiowaniem. Serio. Nawet w pierwszych latach studiów, pomimo specjalizacji Public Relations średnio ogarniałam temat (na usprawiedliwienie dodam, że studia generalnie niewiele mi dały). Dopiero życie zweryfikowało moją wiedzę w tym temacie. Dowiedziałam się, że coś takiego jak copywriting istnieje, ogarnęłam na czym polega, ugryzłam z paru stron. Czy nabrałam do profesji copywritera dystansu? Niekoniecznie…dla mnie to genialna i angażująca umysł zabawa słowem oraz twórcza pasja. Czym się zajmuje i kim jest copywriter? Wbrew pozorom lista tych zajęć jest dużo bardziej obszerna, niż się wydaje.


A.: Co robisz, gdzie pracujesz?

B.: Jestem copywriterem.

A.: Aha… <whatafakisdis?!>

Dla ścisłości ja jestem B., a A. to ok. 90% nowo poznanych osób i cała dalsza rodzina, której przy wszelkiego rodzaju rodzinnych spotkaniach trzeba zwyczajowo zdać raport z życia. Na pytania o sprawy sercowe odpowiadam krótko i zwięźle, bo i nie ma o czym. Na pytania o życie zawodowe odpowiadam tak jak wyżej. Niełatwo ze mną rozmawiać.

Generalnie wciąż mało kto  ogarnia specyfikę pracy specjalisty od PR-u, niewiele osób zna takie profesje jak social media ninja, specjalista ds. contentu, social media manager itd. itp. Ot, przykład z życia. Mama rozmawia przez telefon (przy mnie).

M.: No tak…no tak. A dziewczyny? No radzą sobie. Angelika jest na magisterce. Z czego? A wiesz, nie powiem ci, bo nie wiem… takie tam, jakieś z angielskiego terminy i zagadnienia, coś z wizerunkiem. I pracuje też w czymś dziwnym. Teksty pisze.

Huehue.

Copywriter-copyfighter?

No dobra, to kim są copywriterzy? Jak dla mnie to mistrzowie tekstu, maksymalnie kreatywne, a przede wszystkim elastyczne jednostki. Ładnie. Dlaczego? Już piszę.

Copywriter to jedno ze stanowisk zajmowanych w agencji reklamowej. Takie osoby tworzą chwytliwe slogany i hasła, które z zasady mają zostać zapamiętane i wpaść w ucho. Mamy więc świstaka, który siedzi i zawija w sreberka czekolady Milka, mamy „No to Frugo”, „Chipsy przyszły” i wiele innych. Są naturalnie lepsze i gorsze przykłady głębokich copywriterskich myśli wypocin („Jeszcze nie miałam tego w ustach” znanej polskiej firmy pasztetów). Można wymieniać godzinami, ale od tego są stosowne strony na fejsie.

Zapoznając się z notatkami prasowymi, reklamami internetowymi itd. również można się domyślić, że stoją za tym copywriterzy. Wszelkiego rodzaju treści na ulotkach, w folderach reklamowych i gazetkach produktów, plakatach i afiszach to tak samo ich dzieło.

Ok, tak to wygląda. Z tym że dzisiaj copywriting kojarzy się też, a może przede wszystkim z e-marketingiem, bo i coraz większy procent przedsiębiorców przenosi swoje działania promocyjne do świata online. Zamiast zainwestować w tysiąc ulotek, spot radiowy czy reklamę w magazynie, coraz chętniej stawia się na content marketing i aktywność w social media. Z tego względu wielu copywriterów przenosi część, o ile nie całą swoją pracę do sieci. Sama jestem doskonałym przykładem – do tej pory żadne moje zlecenie nie obejmowało tradycyjnej reklamy. Nie pracuję też w agencji reklamowej, tylko w biurze koncentrującym swoje usługi głównie w zakresie copywritingu, tworzenia stron internetowych etc.

Swoją drogą, warto zaznaczyć, że osoby piszące głównie treści na strony internetowe w celu podniesienia pozycji konkretnej witryny w wyszukiwarce to SEO copywriterzy. W praktyce ten podział często się jednak pomija i copywriter to po prostu copywriter. Niemniej jednak nie da się ukryć, że początkującym znacznie łatwiej zostać właśnie takim SEO specjalistą. Primo – ze względu na niewielkie doświadczenie łatwiej o tego typu zlecenia; secundo – zleceń na treści w sieci jest po prostu więcej. 

Copywriting w sieci obejmuje wszelkiego rodzaju aktywność na portalach społecznościowych, artykuły eksperckie, hasła reklamowe, opisy produktów w sklepach internetowych, teksty na potrzeby firmowych witryn oraz wpisów na bloga. Materiały rodzaju newsletterów, e-booków i innych to także najczęściej efekt pracy zatrudnionego copywritera.

Warto zauważyć, że copywriterzy często biorą udział w kreowaniu wizerunku firmy: nazwy produktu, jego opisu itd. Zajmują się zarówno stroną językową, jak i graficzną. Wiadomo, że działalność w tej drugiej kwestii odbywa się na mniejszą skalę, ale zdarza się, że klient życzy sobie zarówno tekst, jak i pasującą do niego odpowiednią szatę graficzną.

Uff…dużo tego prawda? Dlatego copywritera powinno wyróżniać nieszablonowe myślenie, umiejętność dopasowania się do sytuacji i wymagań klienta odnośnie stylu tworzonych treści itd. Często dochodzi do tego umiejętność kreatywnej pracy pod presją czasu. Podsumowując, człowiek pełniący to wdzięczne stanowisko musi być pełen energii, a do tego odporny na przychodzące ewentualne reklamacje i uwagi klienta. Nawet te, hmm…mniej mądre.


Copywriting jest zawodem wymagającym i wielozadaniowym. Nie każdy może się  nim zająć na serio. I pewnie nie każdy chce. O cechach, które powinny charakteryzować dobrego copyfightera, mistrza Jedi słowa pisanego, Jacka Sparrowa mórz i oceanów SEO, Ragnara literackiej Walhalli dobra, wróć stop, wychodzi z ciebie geek, napiszę w jednym z kolejnych postów.

Bądźcie zdrowi,

Copyblogerka

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s