Do kogo chcesz dotrzeć vol.2: Persony

W niedzielę bawiłam w Krakowie (dobra, uczyłam się), a kochane narzędzia WordPressa opublikowały pierwszą część tekstu o tworzeniu grup docelowych. Za to dzisiaj o personach. Co to, po co to i z czym się je „je”?

Trudno określić, która kolejność tworzenia jest lepsza: grupa docelowa-persona czy persona-grupa docelowa. Czytając o jednym i drugim znalazłam różne opinie. Sama wolę chyba najpierw z grubsza określić potencjalnych czytelników w sposób ogólny, a dopiero później dopisywać im życiorys. Jeżeli macie inne zdanie, nie ma problemu, czytajcie moje posty w odwrotnej kolejności 😛

Co to jest persona?

Persony tworzy się w pierwszych etapach budowania strategii marketingowej/PR-owej. To (w skrócie) portret potencjalnego czytelnika/użytkownika/klienta, który kumuluje w sobie wszystkie cechy, marzenia, oczekiwania i potrzeby ustalonej grupy docelowej.

„Persony mają przypominać marketerom o tym, że ich produkt skierowany jest do prawdziwych ludzi, którzy mają różne potrzeby i motywacje. Kierowanie przekazów marketingowych do konkretnych grup odbiorców, reprezentowanych przez persony, jest łatwiejsze niż mówienie do grupy kobiet po 30. roku życia mieszkających w dużych miastach.W przypadku dużych marek persony stanowią namiastkę kontaktu z prawdziwymi klientami i próbę przybliżenia się do nich (…) Prowadząc swoją działalność lub niewielką firmę , zwykle znamy naszych klientów osobiście i często znamy też ich historię, sytuację rodzinną , najważniejsze zainteresowania, zawód. Dlatego persony możemy zastąpić prawdziwymi klientami reprezentującymi różne grupy odbiorców.”

Anna Piwowarska „Autentyczny copywriting”

Jak stworzyć personę?

Podobnie jak w przypadku grup docelowych, można poznać poszczególne cechy zaangażowanych użytkowników poprzez wszelkiego rodzaju statystyki portali społecznościowych czy platform blogowych oraz narzędzi typu Google Analytics. Raporty i monitoring kampanii Google Adwords również mogą okazać się dobrym źródłem. Wiedzę na ten temat należy w drugiej kolejności skonkretyzować. Nie myślisz już zatem o „grupie w przedziale wiekowym…” tylko np. „26-letniej kobiecie”, zamieszkałej nie w dużym mieście, tylko np. „w Krakowie”.Mając już firmę, która dysponuje klientami, twórz persony na podstawie informacji zebranych na temat tych najbardziej zaangażowanych, najczęściej kupujących. A jeżeli dopiero zaczynasz, pomyśl o swoim wymarzonym, idealnym kliencie, wyobraź go sobie, stwórz jego portret i do niego kieruj swój content.

Z racji tego, że Copyblogerka ma dopiero jakieś dwa miesiące (po odliczeniu „grudniowego urlopu” jeszcze mniej), mogę co najwyżej ogarnąć swoją własną, wymarzoną personę tzn. osobę, do której kieruję teksty. W swojej grupie docelowej wyodrębniłam dwa rodzaje person: osób pragnących rozpocząć przygodę z copywritingiem oraz blogerów szukających informacji na temat rozwoju strony, tworzenia dobrych wartościowych treści, promocji w mediach społecznościowych itd.

Oczywiście zapomniałam o tym wspomnieć – możecie mieć więcej niż jedną personę. Ale też nie bawcie się w rozpisywanie adresatów swoich treści w ilościach hurtowych. Niech to będą maksymalnie cztery wymyślone osoby. Wtedy się nie zgubicie 🙂

Przykład

Hipotetycznie, prowadząc bloga „modowego”, mogłabym się pokusić o stworzenie grupy docelowej w rodzaju:

– płeć: kobiety

– wiek: 15-25 lat

– mieszkanki dużych miast

– wykształcenie wyższe

– zainteresowania: moda, uroda, lifestyle

– stan cywilny: nieważny

– sytuacja finansowa: dobra, bardzo dobra

Mając taki ogólny szkic swojego targetu, mam możliwość stworzenia persony:

Kasia ma 23 lata. Chociaż pochodzi z Myślenic, od kilku lat mieszka w Krakowie – tu ukończyła studia, znalazła przyjaciół, chłopaka i pracę. Jest zadowolona ze swojego życia, ma stabilną sytuację finansową. W wolnym czasie chodzi na siłownię, jeździ na rowerze. Kupuje Haper’s Bazaar, regularnie zagląda na Vogue, a z polskich portali m.in. Fashion Post. Razem z chłopakiem regularnie wybierają się na wycieczki w góry. Wśród jej zainteresowań nie brakuje oczywiście mody. Kasia ma swój własny styl, wielu osobom doradza w kwestii ubioru i zakupów. Wśród znajomych uchodzi w tej kwestii za swojego rodzaju autorytet. W sieci Kasia poszukuje blogów, które stanowiłyby dla niej inspiracje. Przede wszystkim zwraca uwagę na zdjęcia, a w drugiej kolejności na dobrej jakości treści.

Michalina ma 26 lat. Mieszka w Warszawie. Do stolicy przeprowadziła się ze względu na świetną propozycję pracy w branży marketingowej. Michalina jest na bieżąco z trendami w świecie mody i kultury. Często bywa w modnych warszawskich klubach, regularnie odwiedza z przyjaciółmi lokale śniadaniowe. W wolnych chwilach dziewczyna lubi przeglądać blogi o interesującej ją tematyce, czyli m.in. modzie.

Oczywiście im opis bogatszy tym lepiej. Dlatego nie bójcie się wymyślać swoim personom imion, dobierać zdjęć z sieci, opisywać dzieciństwa, ulubionych zwierzaków itd. Ten wierny portret pozwoli wam na każdym etapie tworzenia materiałów promocyjnych/kampanii w sieci/ pisania bloga/ prowadzenia content marketingu marki pamiętać o czymś niezwykle ważnym – o tym, że nie tworzycie treści dla monitora, tylko realnego człowieka. O tej prostej zasadzie bardzo łatwo zapomnieć, wierzcie mi.

Reklamy

3 uwagi do wpisu “Do kogo chcesz dotrzeć vol.2: Persony

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s