Czytaj! Praktyka Brandingu

Książką autorstwa Macieja Tesławskiego i dużej grupy współautorów rozpoczynam na blogu cykl recenzji tych książek, które każdy copywriter/pr-owiec/bloger lub specjalista mediów społecznościowych powinien znać.

Praktykę Brandingu” wydawnictwa Słowa i Myśli dostałam do przeczytania jako pierwsze zadanie domowe w nowej pracy. Akurat to nie stanowiło dla mnie problemu, bo po pierwsze: przecież lubię czytać, po drugie: tego typu książki to już w ogóle; i w końcu po trzecie: zawsze to dodatkowa motywacja, żeby nie uczyć się do sesji. Na pewno podeszłam do tego z większym entuzjazmem niż z koniecznością stworzenia notki o sobie samej na firmowego bloga smutek.

Razem z Tesławskim, w gronie współautorów znaleźli się Joanna Baś-Marjańska, Arkadiusz Cempura,Dagmara Dłużniewska, Michał Jasiński,Marcin Kalkhoff, Mateusz Karasiński, Justyna Kowal, Łukasz Kruszewski, Wojciech Kułakowski, Agnieszka Mendel, Tadeusz Rusek, Jacek Szlak, Mateusz Woźniak i Marcin Zaborowski. Czyli praktykujący specjaliści. Czyli takie osoby, od których najlepiej się uczyć.

praktyka brandingu copyblogerka

Sam pomysł na książkę jest dziecinnie prosty, mimo wszystko po raz pierwszy spotkałam się z czymś takim: autor oraz zaproszeni goście komentują, jedno po drugim, 22 Prawa Marketingu Ala Ries’a i Jacka Trout’a. Tesławski tłumaczy powstanie książki faktem, że samych „22 praw…” próżno szukać na półkach w polskich księgarniach – do tej pory ukazało się tylko jedno wydanie. Drugim celem „Praktyki brandingu” jest przeniesienie typowo amerykańskich wzorców na polski rynek. Czy się udało?

Zarówno autor, jak i współautorzy rzeczywiście udowadniają, że ponadczasowe prawa Ries’a i Trout’a można z powodzeniem adaptować na każdym rynku, bez względu na kulturę, a nawet czas (22 prawa powstały ponad 20 lat temu).

Nigdy nie miałam do czynienia z książką ojców światowego marketingu. I, z tego co zdążyłam zauważyć, w księgarniach internetowych rzeczywiście pozostaje ona niedostępna. Wydanie Tesławskiego i innych specjalistów marktingu świetnie wypełnią tą lukę. Każda wypowiedź jest pełna praktycznych przykładów polskich lub międzynarodowyc marek, którym udało się (lub nie) odnieść sukces na naszym rynku. Dzięki temu możemy łatwiej zrozumieć, o co chodzi. Przede wszystkim nie czujemy, że trzymamy w ręku kolejny podręcznik pełen suchych, teoretycznych faktów.
W książce można dodatkowo znaleźć liczne kody QR, które odsyłają do licznych dodatkowych materiałów i artykułów.
Przy tej okazji wspomnę jeszcze o użytym przez autorów języku. Bezpośredni, prosty i przejrzysty sposób formułowania myśli pozwala nam poczuć, że czytamy przyjazne kompendium pełne rad i wskazówek, skierowane bezpośrednio do nas. To miłe. Tak powinny być pisane tego typu publikacje.

Co ciekawe, w swoich wypowiedziach autorzy bardzo często… nie zgadzają się ze sobą. To chyba zreszta wyróżnia tą książkę. Przedstawiają własne zdanie i argumentują słuszność swoich racji nad opinią poprzednika. Nigdy się z czymś takim nie spotkałam i nie wiem, czy każdemu taka forma przypadłaby do gustu. Ostatecznie książka „wymusza” na czytelniku opowiedzenie się po jednej ze strony lub w ogóle wyrażenie własnej opinii na konkretny temat. Z drugiej strony, „Praktyka brandingu” doskonale pokazuje, że kwestie brandingu, namingu i generalnie kreacji marki na naszym lokalnym podwórku to wciąż kwestie wzbudzające ogromne emocje i generujące pytania, na które nie tak łatwo znaleźć jedną i oczywistą odpowiedź.


Czy polecam? Polecam – bierzcie i czytajcie wszyscy! Oryginalna forma multidialogu i świetne omówienie 22 podstawowych i, jak się okazuje, ponadczasowych praw marketingu stanowi świetną bazę dla wszystkich zainteressowanych marketingiem i reklamą. To nie jest książka koncentrująca się na brandingu w sieci, tylko na marketingu w ogóle. Niemniej jednak zawarte w niej prawdy można z powodzeniem przenieść do świata online – kreowania swojego biznesu poprzez stronę internetową, profil mediach społecznościowych czy bloga.

Advertisements

3 uwagi do wpisu “Czytaj! Praktyka Brandingu

  1. Czytałam i zrobiła na mnie duże wrażenie. To książka dobra nie tylko dla teoretyków, ale też dla praktyków. Sporo w niej ciekawych przykładów. Podoba mi się też jej konstrukcja – po podaniu każdego z praw następuje dyskusja.

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s