O formatach w content marketingu

Pomyśl o content marketingu jak o malowaniu. O ile bogatszy i ciekawszy obraz stworzysz, jeżeli wykorzystasz wszystkie farby z palety i pędzle różnej grubości? Twoja komunikacja też może być cudownie różnorodna, jeżeli poznasz i wykorzystasz różne formaty content marketingu.

Nie masz talentu do tworzenia angażujących treści. Prawdę mówiąc nie lubisz pisać, więc uważasz, że content marketing nie jest dla Ciebie. Nieprawda. Wciąż możesz tworzyć wartościowe treści, które Cię wyróżnią i zaangażują Twoich czytelników. Bo content marketing, chociaż nazwa może na to wskazywać, to nie tylko treść – słowo pisane. Za chwilę poznasz inne narzędzia CM, które w zależności od branży i tematyki w której działasz mogą okazać się tak samo lub o niebo bardziej skuteczne niż treść.
Chociaż nazwa content marketing jasno wskazuje na „treść” to nie dotyczy treści samej w sobie. Tak naprawdę pod określeniem contentu mamy na myśli co najmniej kilka różnych działań, które poprzez treść, ale również formę, mogą trafić do Twoich odbiorców.

Poznaj najpopularniejsze (moim subiektywnym zdaniem) formy content marketingu. Nie wszystkie z nich obejmują słowo pisane, natomiast każdy, w zależności od sposobu użycia i branży w której działasz, pozwala na skuteczne opowiadanie o tym, kim jesteś i co robisz ty lub Twoja marka:

1. Blog firmowy: ok, to słowo pisane. Ale trzeba przyznać, że blogi firmowe to chyba najpopularniejsza forma content marketingu. Dobrze i ciekawie pisany blog zwiększa ruch na stronie i jest genialnym sposobem na organiczne podbijanie strony w wyszukiwarce.

2. Strona internetowa: również jeden z podstawowych formatów content marketingu. Stworzenie profesjonalnej i sprawnie śmigającej strony internetowej angażuje czas i pieniądze, niemniej jednak trudno sobie dzisiaj wyobrazić jakąkolwiek firmę bez swojego miejsca w sieci. Masz tylko fanpage swojej marki? Uważaj – wielu przedsiębiorców nie myśli o tym, że na Facebooku wcale nie jesteśmy u siebie. Od czasu do czasu zdarzają się przypadki usunięcia przez FB tych stron FB, które w odczuciu Facebooka (często mocno subiektywnym) naruszają regulamin serwisu.

3. Media społecznościowe: bez nich trudno wyobrazić sobie dobrze prowadzoną komunikację marki. Nie będę pisać o korzyściach obecności firmy w mediach społecznościowych, bo z pewnością przeczytaliście już kilkanaście takich tekstów. Ale jeżeli chcecie przeczytać o tym, co traci firma pozbawiona fanpage’a, zapraszam do przeczytania mojego artykułu na blogu agencji social media Niebieski Lis.

4. Ebook: masz wiele do powiedzenia i chcesz kreować swój wizerunek jako eksperta? Napisz ebooka. Dzisiaj możesz to zrobić niemal całkowicie za darmo (ok, sypnij trochę grosza na kampanię promocyjną na Facebooku). Zalety? Fizyczny (no prawie) dowód posiadanej przez ciebie wiedzy. Dodatkowo ebook może być świetną kartą przetargową, jeżeli chcesz zebrać dobrą bazę mailingową (zostaw maila – dostaniesz ebooka).

5. Prezentacja: to świetny sposób na zebranie wiedzy dotyczącej konkretnego zagadnienia w jednym miejscu. Do tej pory kojarzyłeś je jako średnio piękny format ogarniany w Power Poincie? Dzięki darmowym narzędziom dostępnym w sieci możesz stworzyć oryginalne, zapadające w pamięć, a przede wszystkim piękne prezentacje. Poszukaj, to nie takie trudne. Albo od razu przeklikaj się przez Prezi, stwórz animowaną prezentację w PowToon albo wypróbuj minimalistyczne szablony Slides. Efekty swojej pracy opublikuj w Slideshare i dziel się linkiem z kim tylko zechcesz.

6. Zdjęcie: to też content! I to taki, który w niektórych branżach sprawdzi się sto razy lepiej niż długi i mądry artykuł. 🙂 Jesteś fotografem, a może masz butik z fajnymi ciuchami w sieci? Twoje prace oraz zdjęcia sukienek to wartościowe treści, które interesują użytkowników zainteresowanych tym, co robisz.

7. Grafika: skorzystaj z darmowych narzędzi w sieci i opowiedz coś za pomocą obrazu. Masz genialny raport pełen danych, statystyk i wykresów? Nikt tego nie przeczyta. Poświęć chwilę czasu i ogarnij na jego podstawie kolorową, prostą i śliczną infografikę w Canvie. Większa klikalność gwarantowana.

8. GIF: powrót krótkich ruchomych obrazków to alternatywa pomiędzy zdjęciami a filmami. Jak wyżej, dzieki darmowym narzędziom dostępnym w sieci samodzielnie i w kilkanaście minut stworzysz ruchome obrazki, które zwrócą uwagę użytkownika scrollującego newsfeed. Publikujesz przepisy? Przypomnij o najnowszym wpisie na blogu za pomocą GIF-a przedstawiającego proces powstawania dania krok po kroku.

9. Film: według wielu osób to forma content marketingu angażująca najwięcej czasu i pieniędzy. Czasami tak, ale nie zawsze. Pewnie, jeżeli zależy ci na profesjonalnej jakości i robiącej wrażenie produkcji nie poradzisz sobie bez budżetu, sprzętu i pomocy specjalistów. Ale pamiętaj, że w sieci dobry pomysł wybaczy nawet wideo nakręcone telefonem z ręki. Pomyśl o tym i czasem, kiedy będzie mieć coś ciekawego do powiedzenia, nie publikuj wpisu w swoich kanałach społecznościowych tylko nagraj szybkie i krótkie wideo. Influencerzy nie bez powodu dzielą się swoim życiem na Snapie lub w Instagram Stories. Również możesz wykorzystać te kanały. Choćby po to, żeby “polubić się” z kamerą.

10. Landing Page: chcesz skutecznie zachęcić ludzi do udziale w swoim kursie czy webinarze lub do pobrania ebooka? Stwórz landing page z jasnym wezwaniem do działania i prowadź do niego w swoich kampaniach reklamowych.

11. Newsletter: archaiczna forma marketingu? Mnie wciąż wydaje się, że tak, ponieważ newslettery pojawiające się w mojej skrzynce mailowej w ogóle na mnie nie działają. Natomiast w 2015 roku rynek marketingu mailowego oszacowano na 100 mln zlotych. To dużo. A na kolejne lata przewiduje się kolejne tendencje wzrostowe. Newsletter może być dobrym sposobem na sprzedaż, regularny kontakt z klientem, prezentację najnowszej oferty. Pomyśl o tym, zwłaszcza, że z programami takimi jak MailChimp czy Freshmail profesjonalne i wygodne w obsłudze newslettery stworzysz szybko i za darmo.

12. Webinar: to prosty sposób na szybkie i sprawne przekazanie swojej wiedzy. Jeżeli Twoim głównym celem jest wykreowanie wizerunku eksperta, koniecznie pomyśl nad przeprowadzeniem webinaru. To teraz takie proste! Zaproś swoich czytelników na stronę FB i o umówionej godzinie włącz transmisję na żywo.

Formaty content marketingu są różne i działają różnie zależnie od branży, idei i celu kampanii. Warto dobrze je wybrać już na etapie tworzenia strategii contentowej – nie trzeba być geniuszem, żeby ogarnąć, że bloga kulinarnego nie wypromujesz bez dobrej jakości zdjęć apetycznego jedzenia, mimo wszystko pamiętaj o dodatkowej analizie konkurencji. Sprawdź, co na ich kanałach działa, a na które formaty CM nie warto tracić czasu. Inspiruj się najlepszymi w branży – o tym, że jedzenie może być też wdzięcznym bohaterem filmów udowadniają nam króciutkie produkcje Tasty lub Nifty.
Eksperymentuj z formatami content marketingu. Masz bloga eksperckiego? Nie ograniczaj się tylko do “mądrych” i “ważnych” tekstów. Od czasu do czasu opublikuj na swoim fanpage’u selfie albo dodaj do wpisu nawiązującego do tematu zabawnego GIF-a – to uczyni Twój content nieco lżejszym i z pewnością wyróżni Twój post w newsfeedzie.

Na mojej stronie FB zauważysz sporo GIF-ów z dobrych seriali (bo jestem niepoprawnym binge-watcherem wszystkiego, co ma więcej niż cztery odcinki albo opowiada o przygodach Sherlocka Holmesa), sporadycznie pokazuję też swoją twarz. Co najlepsze, to właśnie selfie cieszą się najlepszymi zasięgami.

Daj sobie trochę czasu (raczej miesiąc lub parę miesięcy niż tydzień) na testowanie różnych formatów i sam zobacz, co działa u Ciebie najlepiej. Content Twojej firmy, bloga lub marki osobistej może być tak cudownie różnorodny. Skorzystaj z tego!

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s