Jak pisać skuteczne tytuły w internecie

Od niego zaczyna każdy czytelnik. Dobry tytuł to więcej niż połowa sukcesu tekstu w sieci. Element, który może zaprzepaścić godziny Twojej pracy albo przeciwnie – uczynić popularnym artykuł, którego w życiu nie posądziłbyś o taki potencjał. W internecie pewne typy tytułów są klikalne chętniej niż inne. Poznaj formułę, która zbiera je wszystkie w jednym miejscu.

Tekst pisany do sieci różni się od tego tworzonego na potrzeby druku. Jest bardziej dynamiczny i otwarty. Inna jest jego struktura i hierarchia ważności poszczególnych elementów. Wyobrażasz sobie pisarza, który spędza mnóstwo czasu nad tytułem powieści, ponieważ tylko dobry tytuł “wyśle” jego książkę na półkę bestsellerów w księgarniach na całym świecie? Nie fabuła, nie styl pisania, nie portrety psychologiczne bohaterów – tylko tytuł. Ja niekoniecznie. A tak właśnie działa mechanizm tekstów internetowych w sieci. Prześlizgujemy się dzisiaj po tysiącach różnych komunikatów. Nic dziwnego, że nie zwracamy uwagi na walory artystyczne tekstu. Inaczej – jest to dla nas ważne, ale później. O tym, który artykuł przeczytamy, decyduje najczęściej tytuł, ewentualnie lead. Trafnie na ten temat wypowiada się Joanna Wrycza-Bekier na swoim blogu Poradnik Pisania:

“Tytuł w Internecie odrywa się od tekstu i niczym sprzedawca namawia czytelnika, by przeczytał to, co napisałeś. Przekomarza się, wabi, szokuje. Nigdy dotąd tak wiele nie zależało od tytułu. To być albo nie być Twojego tekstu.”

Chcesz pisać dobre tytuły? W książce “Opowieści w marketingu” Jacek Szlak wspomina o formule, która w jednym miejscu zbiera wszystkie typy klikalnych nagłówków. Poznaj TITLES i naucz się skutecznie „sprzedawać” swoje teksty w sieci:


Teasers – Zagadki

Odpowiada na pytanie: kto?, który?, czyj?, czyje?, czyja?, dlaczego?

  • Które pączki są najlepsze w mieście? Sprawdziliśmy WSZYSTKIE popularne pączkarnie.
  • Dlaczego w Twoim składziku nie może zabraknąć glebogryzarki.
  • Ta formuła pozwoli ci tworzyć klikalne tytuły w internecie.

 

Instructions – Porady / Przewodniki

Odpowiada na pytanie: jak?, w jaki sposób?

  • Perfekcyjne domowe pączki krok po kroku. Zobacz najprostszy przepis
  • Zobacz nasze sposoby na idealne pączki!

Threats – Zagrożenia / Budzenie niepokoju

Odpowiada na: czego nie należy…?

  • Czego nie należy robić z glebogryzarką.
  • Uwaga! Wykryto groźną bakterię!

Lists – Listy / Rankingi / Porównania

  • 7 rzeczy, które musisz wiedzieć o glebogryzarce.
  • 10 najlepszych glebogryzarek na rynku.

Pamiętaj że im większa liczba tym większe prawdopodobieństwo, że użytkownik nie kliknie w tekst (tytuł zapowiada zbyt dużo tekstu do ogarnięcia). Uwagę najlepiej przyciągają niewielkie wartości liczbowe, nieparzyste i obarczone określonym ładunkiem znaczeniowym.

Engagement – Opinie / Stanowiska

  • Tego nie powie Ci Steve Jobs…
  • 50 twarzy szarości. Byliśmy na premierze nowej kolekcji butów XYZ.
  • Dlaczego niektórzy rodzice nie powinni zabierać dzieci do restauracji?

Nawiązuj do aktualnych wydarzeń i trendów, odwołuj się do popkultury, motywuj do zaangażowania i wyrażenia swojej opinii.

Secrets – Tajemnice

  • Czego nie wiecie o hodowaniu pszenżyta.
  • Dziwne znaki na polu pszenżyta. Wiemy skąd się wzięły.


Korzystaj z TITLES i twórz klikalne nagłówki. Inspiruj się nagłówkami tekstów, które znajdujesz w sieci. Analizuj je, zwłaszcza te, które zachęciły Cię do kliknięcia w link. Zapisuj najciekawsze w dedykowanym notatniku w Evernote i wracaj do nich w wolnej chwili. To tak jak z luźnymi pomysłami na wpis na bloga. Nigdy nie wiesz, kiedy mogą się przydać.

Czy uważasz, że formuła TITLES wyczerpuje wszystkie sposoby na skuteczne nagłówki? A może znasz jeszcze inne metody na zwrócenie uwagi czytelnika? Daj znać w komentarzu! 

Źródła nagłówków: NaTemat, Social Press, Newsweek, Styledigger, Stay Fly

Advertisements

13 uwag do wpisu “Jak pisać skuteczne tytuły w internecie

    1. Dokładnie! Tytuły-listy są bardzo proste i przyjemne w tworzeniu, bo z góry narzucają fajny i przejrzysty podział na poszczególne punkty. A czytelnicy chętniej klikają tego rodzaju nagłówki, bo z góry wiedzą, na jaką ilość treści się przygotować. Świetne, po prostu 🙂

      Polubione przez 1 osoba

    1. W sieci tytuł to podstawa. Pewnie, jeżeli reszta tekstu będzie słaba lub nie spełni obietnicy zawartej w tytule to czytelnik poczuje się oszukany i więcej do nas nie wróci. Ale nie da się ukryć, że to właśnie dobry nagłówek, ewentualnie lead zdecydują o być czy nie być naszego artykułu w sieci. 🙂

      Polubione przez 1 osoba

  1. Zgadzam się, że teksty muszą być chwytliwe, ale jednocześnie coraz więcej u nas tekstów, które wabią tytułem i są bzdurą – czyli: tytuł odnosi się do sprawy X, która ma się do samego artykułu jak pies do ściany. Albo z kolei blogerzy zaczynają sięgać po tytuły typowo „clickbaitowe” i robi się niefajne.
    Oczekuję od twórcy, że tytuł będzie odzwierciedlał treść artykułu – jeśli jest inaczej, naprawdę strasznie się wkurzam, bo… czuję się oszukana 😀
    Więc niech już lepiej ludzie piszą mało chwytliwe tytuły, byle były adekwatne do treści wpisu! 😀

    Polubione przez 2 ludzi

    1. Pytanie tylko, czy zwrócisz na nie uwagę wśród tysięcy komunikatów pojawiających się każdego dnia na Twoim Facebooku…;) Tak jak pisałam w artykule, tytuł w sieci jest bardzo ważny, bo to najczęściej on decyduje o tym, czy czytelnik poświęci swój czas na kliknięcie linku i przeczytanie całego artykułu. Ale masz rację – jeżeli treść tekstu nijak będzie się miała do obietnicy zawartej w nagłówku, to czytelnik poczuje się oszukany i szybko opuści danego bloga lub stronę internetową. Tytuł przyciąga uwagę, za to tekst sam w sobie ma zaspokoić to zaciekawienie i zatrzymać na dłużej, zachęcić do przeczytania innych tekstów na blogu czy stronie itd. Te dwa elementy muszą stanowić komplementarną całość. 🙂

      Polubione przez 1 osoba

      1. Ja akurat jestem specyficznym typem, bo nie klikam w chwytliwe tytuły tylko te, które traktują na temat, który mnie interesuje. Więc jeśli tylko temat odpowiada treści, a treść ta jest dla mnie interesująca, i tak zajrzę. Ale wiem, że jestem w mniejszości 😉

        Polubione przez 2 ludzi

      2. Mniejszości są super. 🙂 Zgadzam się z Tobą – temat sam w sobie to podstawa. To tak jak w ogarnianiu marketingu w mediach społecznościowych – bez dobrego produktu lub usługi (podstawy) nawet najlepsza strategia nie zadziała. 🙂

        Polubione przez 1 osoba

  2. Warto też patrzeć na tytuły pod kątem pozycjonowania i tego, co wyszukują ludzie. Z jednej strony tytuł, który interesuje, przyciągnie widownię, a z drugiej – artykuł w Google’u może uzyskać nowe życie, jak odpowiada na ludzkie potrzeby. Jednak ja się tym zajmuję na co dzień, dlatego jest to dla mnie prostsze do wdrożenia – tworzenie tytułów pod kątem SEO. Aczkolwiek podoba mi się Twój tekst, bo będę go mógł przesyłać dalej ludziom, z którymi współpracuję, żeby tworzyli prostsze, a skuteczniejsze nagłówki. Takie porady sprawdzają się idealnie, dzięki! 🙂

    Polubione przez 2 ludzi

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s