USP, czyli unikalna propozycja sprzedaży – dlaczego jej potrzebujesz?

Uzależniony od vicodinu, wredny, ale genialny Gregory House, żądny władzy Francis Underwood albo “wysokofunkcjonujący socjopata” Sherlock Holmes. Co mają wspólnego bohaterowie telewizyjnych hitów i dobry content? Zaskakująco dużo. Między innymi USP.

Z tego artykułu dowiesz się.

  • Czym jest USP?
  • Dlaczego jego ustalenie i konsekwentne wdrażanie jest tak istotne?
  • Jak opracować USP dla siebie?

Bohaterowie dobrych seriali mają wiele wspólnego z dobrym content marketingiem. Ci najlepiej “napisani” budują całą historię, kradną serca milionów fanów na całym świecie i tworzą wokół niejednej produkcji więcej szumu niż wielowątkowa fabuła. Pomyśl, czy serial o lekarzach z Princeton Plainsboro nie zostałby uznany za jeszcze jedną produkcję inspirowaną “Ostrym dyżurem” gdyby nie postać średnio miłego, często chamskiego, ale piekielnie błyskotliwego Gregory’ego House’a, kulejącym krokiem przemierzającego szpitalne korytarze? Czy fani z takim samym zaangażowaniem czekaliby na kolejny sezon Sherlocka, gdyby nie zaskakująco udana mieszanka arogancji, braku empatii i opanowanej do perfekcji sztuki dedukcji głównego bohatera? Dodam tylko, że na ostatni sezon (trzy odcinki) trzeba było czekać trzy lata.

Dobrze wykreowani bohaterowie czarują nas swoją wyjątkowością. Zestawem unikalnych cech, które wyróżniają ich na tle innych bohaterów. Bez nich znikaliby z naszych umysłów średnio w piętnaście minut po wyłączeniu Netflixa.

Tak samo działa USP. Dobrze ogarnięty i konsekwentnie wdrażany jest jak świetny bohater dobrego serialu – wyróżnia i przyciąga. Umysły i serducha.

Czym jest USP?

W marketingu w latach 60. produkt zaczął być oddzielany od swojej wartości, a o standardzie i cenie produktu zaczął decydować marketing. Mniej więcej w tym samym czasie zaczęto dochodzić do wniosku, że ilość komunikatów reklamowych dotyczących jednego produktu jest zbyt duża, a to w znacznym stopniu wpływa na rosnącą niechęć odbiorców i ogólny przesyt reklamą.

Rosser Reeves, szef agencji Ted Bates zaproponował wtedy rozwiązanie: Unique Selling Proposition, które miało zredukować ilość argumentów do jednego, treściwego hasła oraz kilku konkretnych wartości, z którymi miała być utożsamiana marka.

USP ( wspomniane wyżej Unique Selling Proposition lub Unique Selling Position) to w dosłownym tłumaczeniu unikalna propozycja sprzedaży. To opracowany (często na etapie tworzenia strategii) zestaw cech albo wartości charakteryzujący produkt lub firmę. Odnosi się głównie do marketingu i sprzedaży (w sieci i poza nią)…ale stworzenie dobrego wyróżnika to ważny element strategii, bez względu na to czy chcesz zwrócić uwagę odbiorców na swoją firmę, osobę, bloga czy twórczość. Czytaj dalej, to powiem ci dlaczego.

Dlaczego USP jest tak ważny

Trudno dzisiaj o branżę, w której możesz być tym pierwszym. Dzisiaj prawdziwym wyzwaniem jest nie tyle pozycjonowanie się na miejscu lidera, co zwrócenie na siebie uwagi, stworzenie i przejęcie swojego kawałka przestrzeni w umysłach i sercach. Dobry USP pozwala zrealizować te zadania. Konsekwentnie wdrażany ułatwia trafienie do grupy odbiorców zainteresowanych tym co robisz, przekonuje ich do ciebie, sprawia, że zaczynają darzyć cię sympatią, chcą cię poznać lepiej i zostać z tobą na dłużej.

Jak stworzyć USP

W przypadku niektórych firm, blogów czy vlogów to oczywiste. Czasami to jeden element, a czasami zestaw kilku cech budujących określony wizerunek. Ale wciąż zdarza się, że właściciele / influencerzy nie mają pojęcia co wyróżnia, lub co mogłoby wyróżnić ich na tle konkurencji. Jeżeli również należysz do tej drugiej grupy to poniżej nadrobisz zaległości. To tylko cztery pytania, na które musisz odpowiedzieć sobie szczerze i obiektywnie.

  • Co chcesz przekazać, o czym mówisz?

Pisanie, marketing, moda, gotowanie, aranżacja wnętrz, parenting, szydełkowanie, seriale czy hodowla pszenżyta? Ustal główne tematy dla swojego contentu i trzymaj się ich. Copyblogerka to blog o copywritingu i content marketingu. Nie opublikuję na nim przepisu na sałatkę, fotorelacji z koncertu Guns N Roses czy recenzji nowo otwartej pączkarni w Częstochowie.

  • Kto jest Twoją grupą docelową?

Do jakich ludzi chcesz docierać? Copyblogerka to miejsce dla copywriterów, blogerów, miłośników content marketingu zdających sobie sprawę z jego potencjału. Spełniasz te kryteria, a w dodatku masz małego bzika na punkcie seriali? Dobrze cię widzieć, mam nadzieję, że jesteś tu już od jakiegoś czasu 😛

  • Co robisz, na czym znasz się naprawdę dobrze?

Jeżeli robisz coś dobrze i umiesz opowiadać o tym z sercem, to z pomocą umiejętnej dystrybucji i promocji znajdziesz swoją widownię w sieci (patrz Tractormania.pl Magdy Urbaniak z Brand24 – tak, to jest blog o traktorach). To nie zawsze muszą być tematy eksperckie. Twoim mocnym punktem może być styl życia, jaki prowadzisz. W przypadku influencosfery nie trzeba daleko szukać – Jan Favre cieszący się super zaangażowaniem i dużą publiką pisze bloga o życiu w mieście. Prosty pomysł, świetna realizacja. Tylko i aż tyle. Jeszcze jeden blog modowy może stać się totalnie wyjątkowy, jeżeli postawisz na spójną i charakterystyczną estetykę zdjęć. Spójrz na blogi Jestem Kasia i Cammy. Przeglądam je o wiele chętniej niż inne strony modowe, bo trafia do mnie charakterystyczna estetyka zdjęć publikowanych przez autorki.

  • Co chcesz dać swoim odbiorcom?

W sieci mało kto ma czas na czytanie dla sztuki. Dlatego to co robisz i o czym piszesz musi przynosić użytkownikom konkretne korzyści. Przykład: po lekturze tego tekstu powinieneś wiedzieć czym jest USP i jak opracować ten element u siebie. To dawka merytorycznej wiedzy (przynajmniej taką mam nadzieję) z zakresu content marketingu, copywritingu i marketingu w ogóle. Tego oczekuję po swoich tekstach, to chcę ci dawać podczas każdej Twojej wizyty na blogu.

Będzie super, jeżeli tak samo jasno będziesz umiał określić korzyści w odniesieniu do swojej marki, bloga lub innej twórczości. Pamiętaj, że to nie zawsze musi być wiedza branżowa i ekspercka. Korzyściami mogą być również inspiracja i motywacja, informacja czy rozrywka.

Pamiętaj o USP w swojej strategii. To prosty sposób na wyróżnienie się wśród konkurencji. Czy nie to jest dzisiaj najważniejsze?

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s